Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Lasten | -18.439 | -18.238 | -18.485 | -19.044 | |||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | -1.830 | -1.632 | -1.536 | -1.561 | ||
0.4 | Overhead | -16.824 | -16.851 | -16.867 | -17.254 | ||
0.5 | Treasury | -210 | 235 | 347 | 433 | ||
0.61 | OZB woningen | -549 | -549 | -549 | -549 | ||
0.64 | Belastingen overig | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 1.103 | 930 | 723 | 723 | ||
0.8 | Overige baten en lasten | -130 | -371 | -603 | -835 | ||
Baten | 79.121 | 78.407 | 81.532 | 84.589 | |||
0.3 | Beheer overige gebouwen en gronden | 863 | 622 | 382 | 382 | ||
0.4 | Overhead | 505 | 505 | 505 | 505 | ||
0.5 | Treasury | 355 | 353 | 351 | 350 | ||
0.61 | OZB woningen | 6.385 | 6.729 | 7.086 | 7.470 | ||
0.62 | OZB niet-woningen | 3.817 | 4.022 | 4.155 | 4.292 | ||
0.64 | Belastingen overig | 201 | 201 | 201 | 201 | ||
0.7 | Algemene uitkeringen en overige uitkeringen gemeentefonds | 66.996 | 65.975 | 68.852 | 71.389 | ||
Subtotaal Lasten en Baten | 60.682 | 60.170 | 63.046 | 65.545 | |||
Onttrekking aan reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Storting in reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Resultaat | 60.682 | 60.170 | 63.046 | 65.545 | |||
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Begroting 2024-2027 | 65.571 | 62.628 | 65.387 | 67.082 | |||
Mutaties tot en met juli 2024 | -2.214 | -2.038 | -2.156 | -2.086 | |||
Startsaldo begroting 2025-2028 | 63.357 | 60.589 | 63.231 | 64.996 | |||
Indexering | 448 | 617 | 752 | 390 | |||
Overige technische mutatie | -287 | -356 | -466 | 110 | |||
Kapitaallasten | -176 | 147 | 345 | 260 | |||
Financiële ontwikkelingen | -44 | -43 | -43 | -43 | |||
Gemeentefonds | -1.757 | 158 | 115 | 720 | |||
Wens | -859 | -942 | -887 | -887 | |||
Meerjarenbegroting 2025-2028 | 60.682 | 60.170 | 63.046 | 65.545 |
Toelichting ontwikkelingen
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Wachtwoordkluis | -25 | -25 | -25 | -25 | ||
Identity en access management | -30 | -20 | -20 | -20 | ||
functiehuis (HR21) | -30 | -30 | -30 | -30 | ||
Youforce | -35 | -35 | -35 | -35 | ||
NIS2 (cyberbeveiligingswet) | -188 | -230 | -195 | -195 | ||
Verbetering dienstverlening | -67 | -89 | -89 | -89 | ||
Directieadviseur | -175 | -200 | -200 | -200 | ||
Deurne 100 jaar | -10 | -10 | 0 | 0 | ||
Personeel secundaire arbeidsvoorwaarden | -300 | -300 | -300 | -300 |
Wachtwoordkluis
Medewerkers van de gemeente Deurne maken gebruik van verschillende wachtwoorden om in te loggen op applicaties en websites. Het kiezen en bewaren van deze wachtwoorden moet op het veilige manier gebeuren. Daarom krijgen alle medewerkers een wachtwoordenkluis.
Identity & Access Management
Identity & Access Management (IAM) is een hulpmiddel om het Indienst- Uitdienstproces zoveel mogelijk te automatiseren.
Functiehuis (HR21)
Binnen de gemeente Deurne worden er jaarlijks kosten gemaakt voor onder andere het onderhoud aan het functiehuis (HR21), het uitvoeren van de medewerkerstevredenheidsenquête en advieskosten op het gebied van arbeidsrecht.
Youforce
Youforce is het personeelssysteem van de gemeente Deurne. Ten behoeve van organisatie efficiency en aanpassing aan wet- en regelgeving worden er jaarlijks kosten gemaakt voor de doorontwikkeling van dit systeem.
Personeel secundaire arbeidsvoorwaarden
Om personeel te binden en te boeien zijn de secundaire arbeidsvoorwaarde tegen het licht gehouden. Uit onderzoek is gebleken dat mobiliteit belangrijk wordt gevonden. Reiskostenvergoeding en een fietsplan dragen hier aan bij.
NIS2 (Cyberbeveiligingswet)
Goede en continue cyberveiligheid is belangrijk voor maatschappij en economie. We zijn steeds meer afhankelijk van digitale systemen. Ook neemt de dreiging van buiten toe door cybercriminelen, activisme en vijandige staten. Daarom is er de nieuwe Europese richtlijn NIS2. Nederland implementeert deze in de Cyberbeveiligingswet. Voor de overheid wordt de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (de BIO) vernieuwd en wettelijk verplicht in de Cyberbeveiligingswet. Ook komt er toezicht.
Verbetering dienstverlening
De gemeenteraad heeft de ambitie uitgesproken om de dienstverlening aan inwoners te verbeteren. In 2024 is de visie op dienstverlening en het bijbehorende uitvoeringsplan vastgesteld. De verwachtingen van de inwoners en het daadwerkelijke gebruik van de digitale dienstverlening nemen bovendien toe. Daarnaast zijn er steeds meer overheidsrichtlijnen en wetten die digitale toegankelijkheid en dienstverlening bevorderen en waaraan voldaan moet worden. In 2025 werken we aan het zo toegankelijk mogelijk maken van de digitale weg.
Directieadviseur
Voor een goede positionering van de directie is er behoefte aan extra ondersteuning en advies op het gebied van (beleids)ontwikkeling vanuit intern gerichte beleidsvelden en processtructuren.
Deurne 100 jaar
In 2026 bestaat de gemeente Deurne 100 jaar. Als gemeente willen we hier aandacht aan besteden. We vragen budget beschikbaar te stellen voor de voorbereiding en de uitvoering.