Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Lasten | -8.360 | -8.553 | -8.487 | -8.750 | |||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | -2.335 | -2.330 | -2.338 | -2.348 | ||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | -1.119 | -1.128 | -1.152 | -1.185 | ||
5.1 | Sportbeleid en activering | -889 | -867 | -772 | -784 | ||
5.2 | Sportaccommodaties | -1.753 | -1.970 | -1.971 | -2.149 | ||
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | -983 | -1.005 | -1.007 | -1.011 | ||
5.4 | Musea | -431 | -398 | -400 | -402 | ||
5.5 | Cultureel erfgoed | -124 | -127 | -116 | -139 | ||
5.6 | Media | -608 | -609 | -610 | -611 | ||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | -118 | -119 | -121 | -122 | ||
Baten | 796 | 764 | 569 | 569 | |||
1.1 | Crisisbeheersing en brandweer | 69 | 69 | 69 | 69 | ||
1.2 | Openbare orde en veiligheid | 55 | 55 | 55 | 55 | ||
5.1 | Sportbeleid en activering | 281 | 249 | 54 | 54 | ||
5.2 | Sportaccommodaties | 203 | 203 | 203 | 203 | ||
5.3 | Cultuurpresentatie, cultuurproductie en cultuurparticipatie | 138 | 138 | 138 | 138 | ||
5.5 | Cultureel erfgoed | 9 | 9 | 9 | 9 | ||
7.5 | Begraafplaatsen en crematoria | 42 | 42 | 42 | 42 | ||
Subtotaal Lasten en Baten | -7.564 | -7.790 | -7.918 | -8.181 | |||
Onttrekking aan reserve | 198 | 211 | 211 | 211 | |||
Storting in reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Resultaat | -7.366 | -7.578 | -7.707 | -7.970 | |||
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Begroting 2024-2027 | -7.135 | -7.553 | -7.875 | -7.586 | |||
Mutaties tot en met juli 2024 | -123 | -110 | -110 | -110 | |||
Startsaldo begroting 2025-2028 | -7.258 | -7.662 | -7.985 | -7.696 | |||
Administratief | 1 | -9 | -9 | -9 | |||
Indexering | -94 | -80 | -75 | -147 | |||
Kapitaallasten | -6 | 183 | 372 | -87 | |||
Financiële ontwikkelingen | -10 | -10 | -10 | -31 | |||
Meerjarenbegroting 2025-2028 | -7.366 | -7.578 | -7.707 | -7.970 |
Toelichting ontwikkelingen
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Vernieuwing erfgoedvisie | 0 | 0 | 0 | -21 | ||
Informatie coördinator PIT | -10 | -10 | -10 | -10 |
Peelland Interventieteam (PIT)
Het Peelland Interventieteam (PIT) voert binnen basisteam Peelland acties uit op locaties met een sterk vermoeden van misstanden. Op basis van het uitvoeringsplan is een doorontwikkeling van het PIT vereist. Deze extra bijdrage is bedoelt voor de inzet van een informatiecoördinator. Deze medewerker stuurt met name op innovatie en analyses, om daarbij verbanden te leggen tussen de diverse casuïstiek. Dit met als doel om in de toekomst informatie gestuurd te kunnen werken.
Erfgoedvisie
De huidige erfgoedvisie loopt tot 2028, waarna we deze moeten herzien. Daarvoor is in 2028 extra budget nodig.
Marktconforme huur
Europese regelgeving schrijft voor dat gemeenten geen staatssteun mogen geven. Daarom is de gemeente verplicht om een marktconforme huur in rekening te brengen bij gebruikers van gemeentelijke gebouwen en/of gronden. Dit is van invloed op de exploitatie van verenigingen en stichtingen die dit betreft. Omdat Deurne veel waarde hecht aan de verenigingen en stichtingen en de activiteiten hiervan wil blijven stimuleren, ontvangen deze vereningen een extra subsidie. Een overzicht van deze maximale subsidies is opgenomen in de bijlagen van deze begroting.