Onderstaande tabel geeft het saldo van baten en lasten, de mutaties in de reserves en het resultaat weer van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting 2026-2028. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Lasten | -46.097 | -46.053 | -46.238 | -46.382 | |||
4.1 | Openbaar basisonderwijs | -459 | -461 | -462 | -463 | ||
4.2 | Onderwijshuisvesting | -2.593 | -2.680 | -2.986 | -2.861 | ||
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | -1.467 | -1.482 | -1.491 | -1.500 | ||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | -3.309 | -3.037 | -2.934 | -2.944 | ||
6.2 | Toegang en eerstelijnsvoorzieningen | -1.746 | -1.761 | -1.772 | -1.787 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | -11.550 | -11.575 | -11.612 | -11.983 | ||
6.4 | WSW en beschut werk | -2.185 | -2.187 | -2.149 | -1.807 | ||
6.5 | Arbeidsparticipatie | -1.437 | -1.477 | -1.485 | -1.552 | ||
6.6 | Maatwerkvoorziening (WMO) | -1.782 | -1.790 | -1.796 | -1.805 | ||
6.71A | Huishoudelijke hulp (WMO) | -6.060 | -6.068 | -6.074 | -6.083 | ||
6.71B | Begeleiding (WMO) | -3.483 | -3.483 | -3.483 | -3.483 | ||
6.72A | Jeugdhulp begeleiding | -1.743 | -1.816 | -1.856 | -1.936 | ||
6.72B | Jeugdhulp behandeling | -2.415 | -2.416 | -2.416 | -2.416 | ||
6.72C | Jeugdhulp dagbesteding | -730 | -730 | -730 | -730 | ||
6.73A | Pleegzorg | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.73C | Jeugdhulp met verblijf overig | -2.271 | -2.271 | -2.271 | -2.271 | ||
6.74A | Jeugd behandeling GGZ zonder verblijf | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
6.74B | Jeugdhulp crisis/LTA/GGZ-verblijf | -337 | -337 | -337 | -337 | ||
6.74C | Gesloten plaatsing | -241 | -241 | -241 | -241 | ||
6.81B | Maatschappelijke- en vrouwenopvang (WMO) | -90 | -92 | -94 | -96 | ||
6.82A | Jeugdbescherming | -442 | -445 | -447 | -449 | ||
7.1 | Volksgezondheid | -1.756 | -1.706 | -1.602 | -1.638 | ||
Baten | 8.993 | 8.901 | 8.622 | 8.941 | |||
4.2 | Onderwijshuisvesting | 55 | 55 | 55 | 55 | ||
4.3 | Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 372 | 372 | 372 | 372 | ||
6.1 | Samenkracht en burgerparticipatie | 237 | 205 | 64 | 64 | ||
6.3 | Inkomensregelingen | 7.980 | 7.980 | 7.980 | 8.299 | ||
6.71A | Huishoudelijke hulp (WMO) | 150 | 150 | 150 | 150 | ||
7.1 | Volksgezondheid | 199 | 139 | 0 | 0 | ||
Subtotaal Lasten en Baten | -37.104 | -37.152 | -37.616 | -37.442 | |||
Onttrekking aan reserve | 253 | 8 | 8 | 8 | |||
Storting in reserve | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Resultaat | -36.851 | -37.144 | -37.608 | -37.434 | |||
Onderstaande tabel geeft het verloop van de begroting 2025 en de meerjarenbegroting sinds de laatst vastgestelde (meerjaren)begroting weer. | |||||||
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Begroting | Begroting | Begroting | |||
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | ||||
Begroting 2024-2027 | -37.894 | -38.196 | -38.144 | -38.135 | |||
Mutaties tot en met juli 2024 | 2.221 | 2.010 | 1.609 | 1.595 | |||
Startsaldo begroting 2025-2028 | -35.673 | -36.185 | -36.535 | -36.540 | |||
Administratief | 3 | 3 | 3 | 3 | |||
Indexering | -187 | -170 | -164 | -323 | |||
Overige technische mutatie | -60 | 0 | 0 | 0 | |||
Kapitaallasten | -103 | -39 | -53 | -53 | |||
Financiële ontwikkelingen | -668 | -473 | -267 | -47 | |||
Wens | -162 | -279 | -592 | -473 | |||
Meerjarenbegroting 2025-2028 | -36.851 | -37.144 | -37.608 | -37.434 |
Toelichting ontwikkelingen
Bedragen x € 1.000 | Begroting | Meerjarenbegroting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2025 | 2026 | 2027 | 2028 | |||
Subsidie MEE | -55 | -55 | -55 | -55 | ||
Leerlingenvervoer bewegingsonderwijs + klokurenvergoeding | -40 | -40 | -40 | -40 | ||
Bijdrage onderwijshuisvesting VO | -140 | -140 | -140 | -140 | ||
Subsidie LEV | -162 | -162 | -162 | -162 | ||
Begroting 2025 - GR Peelgemeenten - Meerjarenraming | 0 | 195 | 401 | 621 | ||
Leerlingenvervoer | 175 | 175 | 175 | 175 | ||
Prognoses GR Peelgemeenten | -608 | -608 | -608 | -608 | ||
Aanvragen onderwijshuisvesting | 0 | -117 | -430 | -311 |
Subsidie MEE Groep
In 2022 is gestart met een nieuwe functie in het sociaal domein: cliëntondersteuner Jeugd. Deze cliëntondersteuner ondersteunt kinderen met autisme/ een lichtverstandelijke beperking en hun ouders(s). De gemeente en MEE hebben afgesproken om voor drie jaar de kosten te delen. Daarnaast hebben we afgesproken dat bij tevredenheid de gemeente de totale kosten voor deze functie zal betalen.
Inmiddels is de cliëntondersteuner Jeugd 2,5 jaar werkzaam en zijn de resultaten positief. Deze functie kan een beroep op zwaardere zorg voorkomen. Doordat samen met de inwoner wordt gekeken hoe vragen opgelost kunnen worden in het eigen netwerk. Een bijkomstig effect is dat het eigen netwerk van inwoners steviger wordt, waardoor er minder snel problemen ontstaan.
Bewegingsonderwijs
De gemeente heeft de verplichting om leerlingen te vervoeren voor het volgen van bewegingsonderwijs (gym), als dit niet bij de eigen school of binnen vastgestelde loopafstand kan. Het budget hiervoor moet omhoog in verband met indexatie van de vervoerskosten en doordat er een school is die niet meer kan gymmen op loopafstand. Daardoor stijgen de kosten voor het vervoer. Daarnaast stijgen ook de kosten voor de klokurenvergoeding. Dit is een vergoeding die de gemeente wettelijk verplicht is te betalen aan scholen. Dit gebeurt in het geval dat scholen gebruikmaken van een sportaccommodatie die niet in eigendom van de gemeente is. De stijging van de klokurenvergoeding heeft met name te maken met de stijging van het aantal leerlingen.
Onderwijshuisvesting
Jaarlijks betaalt de gemeente Deurne een bijdrage voor de doordecentralisatie aan het voortgezet onderwijs. Dit betekent dat de gemeente de jaarlijkse bijdrage vanuit de Rijksoverheid op basis van leerlingenaantallen uitkeert aan de middelbare scholen. Daarmee heeft de gemeente de uitvoering van de zorgplicht voor de huisvesting belegd bij het voortgezet onderwijs. Het bedrag in de begroting van de gemeente Deurne wordt niet standaard geïndexeerd. De stijging heeft te maken met de indexering van de laatste jaren en de groei van het aantal leerlingen bij de Korenaer.
Subsidie LEVgroep
Wijkcoördinatoren hebben twee taken. Het behandelen van vragen van inwoners en het opbouwen van netwerken (opbouwwerk) in de wijk/ het dorp. Als gevolg van de herijking van de subsidie van de LEVgroep zijn er vanaf 2022 minder uren beschikbaar voor de wijkcoördinatoren.
In de afgelopen jaren blijkt dat er in verhouding meer tijd naar inwonersvragen gegaan is en minder naar het opbouwwerk. Inwonersvragen gaan vaak over praktische en/of urgente problemen die om een korte termijn reactie vragen. Voor het opbouwen van netwerken is meer tijd nodig. Daarnaast is opbouwwerk niet in iedere wijk in dezelfde mate nodig. In sommige wijken is bijvoorbeeld al veel onderlinge verbondenheid.
Met de uitbreiding kunnen de wijkcoördinatoren wijkgericht inzetten op het vormen van netwerken en ontmoetingsmomenten. Als inwoners elkaar makkelijk kunnen ontmoeten en elkaar helpen, voorkomt dit een beroep op zwaardere vormen van zorg. Een bijkomend effect is dat stevige netwerken in de wijk er voor zorgen dat er minder problemen ontstaan.
Begroting GR Peelgemeenten 2025-2028
De begroting 2025 en de meerjarenraming 2026-2028 van de GR Peelgemeenten is opgesteld op basis van lopende prijzen (incl. indexering). De meeste gemeenten en ook de meeste gemeenschappelijke regelingen in onze regio begroten op basis van constante prijzen. Dit punt is ook aangedragen in een van de zienswijze van de gemeente aan de GR Peelgemeenten. Op basis van deze zienswijze en na overleg met alle gemeenten heeft de GR Peelgemeenten besloten de meerjarenraming 2026-2028 aanpassen naar constante prijzen.
Leerlingenvervoer
Door een verlaging van het aantal leerlingen dat gebruik maakt van leerlingenvervoer en een daling van het aantal individuele ritten, kan het budget voor leerlingenvervoer naar beneden worden bijgesteld.
Prognoses GR Peelgemeenten
Op basis van de Q2 rapportage van de GR Peelgemeenten zijn de begrote bedragen met betrekking tot de zorgkosten van WMO en Jeugd meerjarig bijgesteld. De kostenstijging wordt veroorzaakt door natuurlijke aanwas en de prijsindex voor 2025.
Aanvragen onderwijshuisvesting
Begin 2023 is het beleidskader “integraal huisvestingsplan basisonderwijs Deurne” (IHP) vastgesteld. Overeenkomstig met dit IHP wordt nu budget gevraagd voor de nieuwbouw van Basisschool Tijl Uilenspiegel en tevens wordt er een aanvullend krediet gevraagd voor OBS de Bron, op basis van de actuele bouwprijzen. In deze vraag naar middelen is ook rekening gehouden met kosten voor tijdelijke huisvesting en de daarbij behorende verhuiskosten.