Gemeenschappelijke regelingen
- Verbonden partij
Peelgemeenten
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5751 BE Deurne
Partners
De gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Someren, en Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten.
Overgedragen bevoegdheden
De Gemeenschappelijke Regeling (GR) Peelgemeenten is een uitvoeringsorganisatie ten dienste van de vijf Peelgemeenten, voor de uitvoering van gemeentelijke taken op het terrein van:
- Uitvoering van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO).
- Uitvoering van de Jeugdwet
- Uitvoering Bijzondere bijstand, Minimaregelingen, Schulddienstverlening (BMS).
Daarnaast verzorgt de GR Peelgemeenten vanaf 1 juli 2024 de uitvoering van de Wet inburgering.
Algemene doelstellingen
Binnen de GR Peelgemeenten werken de vijf Peelgemeenten en de GR Peelgemeenten gezamenlijk aan een sterk sociaal domein. Het doel is om de eigen regie en samenredzaamheid van onze inwoners te stimuleren en hen te ondersteunen wanneer ze er zelf niet uitkomen. De inwoner staat centraal, de toegang en dienstverlening organiseren we lokaal, integraal en dicht bij de inwoner.
In 2021 is de gezamenlijke koersagenda "Samenwerken door samen werken" vastgesteld. De kern van deze koers zijn de programma’s: Normaliseren, Bevlogen samenwerking rondom de inwoner, Zakelijke samenwerking en Informatie gedreven werken. De eerste Koersagenda (uitvoeringsagenda) wordt in 2024 afgesloten met een evaluatie. Dit geeft input voor het vervolg: Koersagenda 2025-2030. Ambitie en doelstellingen worden herijkt en nieuw te behalen resultaten worden afgesproken. Vervolgens wordt op basis hiervan de nieuwe Koersagenda (uitvoeringsagenda) vastgesteld.Door samenwerking staan we sterker. Het draagt bij aan een betere informatiepositie en een sterkere lobby naar neven- of bovengeschikte (semi)overheden. En daarmee aan een vergrote invloedsuitoefening.
Bestuurlijke betrokkenheid
het Algemeen bestuur:
Het college dient op grond van artikel 8 van de Gemeenschappelijke regeling Peelgemeenten 2020 twee leden van het Algemeen bestuur en hun plaatsvervangers aan te wijzen. Alleen de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën kunnen benoemd worden tot lid van het Algemeen bestuur. Als de wethouder sociaal domein en de wethouder financiën in één persoon verenigd zijn, dient het college nog een andere wethouder aan te wijzen als lid van het Algemeen bestuur.
De leden van het AB vanuit Deurne zijn:
• Wethouder van Rinsum (sociaal domein).
• Wethouder Oomen (financiën).Het dagelijks bestuur:
Het dagelijks bestuur bestaat uit vijf wethouders sociaal domein. Dit is vanuit Deurne wethouder Van Rinsum.Ontwikkelingen
In 2021 is de gezamenlijke koersagenda "Samenwerken door samen werken" vastgesteld. De kern van deze koers zijn de programma’s: Normaliseren, Bevlogen samenwerking rondom de inwoner, Zakelijke samenwerking en Informatie gedreven werken. De eerste Koersagenda (uitvoeringsagenda) wordt in 2024 afgesloten met een evaluatie. Dit geeft input voor het vervolg: Koersagenda 2025-2030. Ambitie en doelstellingen worden herijkt en nieuw te behalen resultaten worden afgesproken. Vervolgens wordt op basis hiervan de nieuwe Koersagenda (uitvoeringsagenda) vastgesteld. Maar ook hoe we samenwerken aan de maatschappelijke opgaven zoals geschetst binnen de rijksakkoorden IZA/ GALA en de Hervormingsagenda Jeugd.
Financiële betrokkenheid
De uitvoeringskosten van de GR Peelgemeenten worden betaald door de 5 deelnemende gemeenten. In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de GR Peelgemeenten worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostprijs-systematiek. Deze systematiek is in 2022 ontwikkeld en wordt vanaf de begroting 2023 toegepast.
Risico's
Weerstandvermogen en risico-inventarisatie.
Op 9 december 2019 is door het algemeen bestuur de ‘Nota weerstandsvermogen en risicobeheer GR Peelgemeenten 2019’ vastgesteld. Met het vaststellen van de nota Weerstandsvermogen is ingestemd met het instellen van een algemene reserve die als dekking (buffer) dient voor het opvangen van de risico’s. Als addendum hierop heeft het AB in februari 2024 besloten op basis van de huidige totale bijdragen het minimumbedrag van de Algemene reserve te bepalen op € 600.000 en het maximumbedrag op € 1.200.000.
Per 31 december 2023 bestaat het saldo van het eigen vermogen uit de algemene reserve € 300.000. In de resultaatbestemming 2023 is voorgesteld een bedrag van € 110.472 toe te voegen aan de algemene reserve. Daarmee komt de actuele stand van het weerstandsvermogen op € 410.472. Dit betekent daarmee dat het weerstandsvermogen (afgerond) € 190.000 te laag is.
Voor de jaarrekening 2023 is het financieel risico opnieuw berekend met een uitkomst van € 600.000. Dit risico wordt ook gehandteerd bij de begroting 2025. In de nota is vastgesteld ernaar te streven de ratio weerstandsvermogen op minimaal 1 te houden. Dit betekent dat het weerstandsvermogen minimaal even hoog is als het berekende financieel risico. Het AB heeft in februari 2024 besloten het minimale tekort van € 190.000 aan te zuiveren vanuit toekomstige rekeningresultaten, zolang deze positief zijn, bij een eventueel negatief rekeningresultaat dit niet uit de reserve te dekken maar te verhalen op de deelnemende gemeenten.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
365
365
Vreemd vermogen per 31-12
20.505
19.410
Resultaat
0
- Verbonden partij
Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Koninginnegracht 2, 2514 AA Den Haag
Partners
De Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn geen bevoegdheden overgedragen.
Algemene doelstellingen
Via financiële dienstverlening draagt de BNG bij aan zo laag mogelijke kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. De klanten zijn overwegend overheden en instellingen op het gebied van volkshuisvesting, gezondheidszorg, onderwijs en openbaar nut.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Dividenduitkering over 2023, uitgekeerd in 2024, is 99.840 aandelen van € 2,16 = € 215.654
Financiële betrokkenheid
Omvang aandeel gemeente Deurne in aandelenkapitaal: 99.840 aandelen van € 2,50 (nominale waarde) = € 249.600. Dividenduitkering over 2023, uitgekeerd in 2024, is 99.840 aandelen van € 2,16 = € 215.654.
De BNG verstrekt geen begrotingscijfers, omdat ze gehouden zijn aan de regels van de AFM (Autoriteit Financiele Markten) stelt aan het verstrekken van mogelijk koersgevoelige informatie.Risico's
De BNG is een naamloze vennootschap. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG. Het risico beperkt zich tot de nominale waarde van de aandelen.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
N.v.t.Resultaat
- Verbonden partij
GGD Brabant-Zuidoost
Adres en Vestigingsplaats
Clausplein 10,5611 XP Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre. De wettelijke regeling op grond waarvan de taken worden uitgevoerd is de Wet Publieke Gezondheid.
Overgedragen bevoegdheden
De GGD is een bestuursorgaan als bedoeld in de Wet Gemeenschappelijke Regelingen en voert voor de aangesloten gemeenten de taken uit die zij op basis de Wet publieke gezondheid (Wpg) hebben. Verder ontplooit de GGD-activiteiten op lokaal maar ook op regionaal niveau. Belangrijke elementen zijn de jeugdgezondheidszorg 0-19-jarigen, ondersteuning lokaal gezondheidsbeleid, gezondheidsbevordering en gezondheidsvoorlichting. Forensische geneeskunde en reizigersvaccinaties zijn belangrijke aanvullende taken. De GGD richt zich zowel op de beleidsmatige als beheersmatige (uitvoerende) kant van deze taken.
Algemene doelstellingen
De GGD heeft tot doel het bijdragen aan een positieve ontwikkeling van de gezondheidssituatie van de inwoners,uitvoering van de openbare (jeugd)gezondheidszorg en de ambulancezorg. Deze samenwerking is zowel uitvoerend als beleidsmatig.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het algemeen bestuur bestaat uit de portefeuillehouders gezondheidszorg van de regiogemeenten. Het algemeen bestuur kiest het dagelijks bestuur uit zijn midden. Eindhoven en Helmond hebben een vaste zetel in het dagelijks bestuur. Verder worden subregionale vertegenwoordigers afgevaardigd. Voor de Peel is dat wethouder Slaets van de gemeente Laarbeek.
Ontwikkelingen
Op 10 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur van de GGD een opdracht geformuleerd om de organisatie financieel gezond en wendbaar te maken voor de komende jaren. Daarbij zal ook inzichtelijk worden gemaakt welke (incidentele) kosten deze transitie met zich mee gaat brengen.
De totale bestuursopdracht omvat de volgende deelopdrachten:- Het uitwerken van een effectieve en efficiënte uitvoering van de bedrijfsvoeringstaken en de organisatieontwikkeling.
- Het ontwikkelen van een duurzaam en transparant financieringsmodel.
- Het vergroten van het huidige aanbod in contracttaken.
- Onderzoek (financieel en juridisch) naar mogelijkheden om samenwerkingsverbanden aan te gaan voor schaarse personele functies.
- Integrale Jeugdgezondheidszorg van 0 tot 19 jaar onderbrengen bij de GGD.
Door de voorliggende bestuursopdrachten en de inverdieneffecten die gerealiseerd zijn, is in eerste instantie de reserve aangevuld om het vereiste weerstandniveau te bereiken.
Qua bedrijfsvoering lopen nog een paar trajecten die niet zijn afgerond maar wel lopen. Het gaat concreet om archivering en informatiebeheer.Financiële betrokkenheid
De GGD Brabant-Zuidoost ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. De genoemde bedragen zijn inclusief de bijdrage voor het extra pubercontactmoment dat door alle deelnemende aanvullend wordt ingekocht.
Risico's
De omvang van de algemene reserve/weerstandsvermogen van de GGD BZO neemt de laatste jaren weer langzaam toe, maar is gezien de omvang van de risico’s en exploitatie-omvang met name bij PG nog beperkt.
De risico-inventarisatie van begin 2024 resulteert voor PG in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.600.000,-. De Algemene Reserve PG bedraagt voor resultaatbestemming 2023 ca € 1.700.000.
De risico-inventarisatie van begin 2024 resulteert voor AZ in een benodigde weerstandscapaciteit van ca. € 2.800.000,-. De Algemene Reserve AZ bedraagt voor resultaatbestemming 2023 ca. € 1.350.000.Een laag weerstandsvermogen betekent dat financiële tegenvallers van een hogere omvang niet uit de algemene reserve kunnen worden opgevangen. Dit zorgt ervoor dat een deel van de risico's rechtstreeks onder het risico van de deelnemende gemeenten valt. Gegeven de verwachte omzet in 2025 (exclusief crises-financieringen) is voor PG een kaderstellende bandbreedte van toepassing van minimaal € 2.000.000 en maximaal € 2.400.000 en voor AZ van minimaal € 1.500.000 en maximaal € 2.000.000. De Algemene Reserve werd/wordt hoofdzakelijk gevuld door middel van eventuele voordelige exploitatieresultaten, bij het vaststellen van de jaarrekening 2023 (in totaal € 1.263.000) is er ook kritisch gekeken na het bestemmen van het resultaat in relatie tot de algemene reserve van de GGD.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
3.915
3.935
Vreemd vermogen per 31-12
27.441
27.935
Resultaat
0
- Verbonden partij
Senzer (werkbedrijf)
Adres en Vestigingsplaats
Montgomeryplein 6, 5705 AX Helmond
Partners
In 2016 zijn de organisaties Atlant de Peel, gemeente Helmond (afdeling Werk en Inkomen) en het HRM Servicecentrum (Werkgeversplein) gefuseerd en heeft de werknaam Senzer gekregen. Senzer voert de Participatiewet uit met uitzondering van de bijzondere bijstand die bij de GR de Peelgemeenten is belegd (De Peelgemeenten heeft dit overigens uitbesteedt aan Senzer, zodat Senzer deze toch uitvoert, maar GR de Peelgemeenten verantwoordelijk aanspreekpunt is). De partners binnen het Werkbedrijf zijn de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Geldrop-Mierlo (vanaf 1-1-2015), Helmond, Laarbeek en Someren.
Overgedragen bevoegdheden
Senzer is als uitvoeringsorganisatie bevoegd om voor de deelnemende gemeenten de taken te verrichten op het terrein van beleidsvoorbereidingen en beleidsuitvoering en toezicht en handhaving. Daarnaast worden coördinerende en afstemmende taken voor de deelnemende gemeenten verricht. De uit te voeren taken hebben betrekking op de Participatiewet, de Wet sociale werkvoorziening (Wsw), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (IOAW), de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ), de Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (Wajong), het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen (Bbz 2004) en aanverwante wetgeving. Deze taken voert Senzer uit op basis van delegatie.
Daarnaast voert Senzer ook nieuwe regelingen uit waarvan de uitvoering binnen de expertise van Senzer past. Denk hierbij aan verstrekking van leefgeld aan ontheemden Oekraïne en arbeidsbemiddeling voor Oeraïners. Daar waar taken worden uitgevoerd op basis van een dienstverleningsovereenkomst (aanvullend op de GR-afspraken) worden nog taken in mandaat uitgevoerd.Algemene doelstellingen
De missie/visie van Senzer is om als Werkbedrijf zowel de vraag van werkgevers als het versterken van de regionale arbeidsmarkt is belangrijk hun dienstverlening. De relatie met de inwoner blijft gebaseerd op gelijkwaardigheid en vertrouwen, waarbij het stimuleren van verantwoordelijkheid en het toeleiden naar de arbeidmarkt centraal staat. Door samenwerking met lokale netwerken wil Senzer kansen creëren voor mensen zonder en met beperkingen, banenafspraak en bijvoorbeeld statushouders. Daar waar doorleiding naar werk (nog) niet (geheel) mogelijk is zorgt Senzer voor de uitbetaling van bijstand (Participatiewet uitkering).
Bestuurlijke betrokkenheid
De colleges van de deelnemende gemeenten wijzen ieder uit hun midden twee leden van het Algemeen bestuur aan (Riny van Rinsum en Tom Oomen).
Het Dagelijks bestuur bestaat uit de voorzitter en zes andere leden elk afkomstig uit een van de colleges van de deelnemende gemeenten, aan te wijzen door en uit de leden van het Algemeen bestuur.Ontwikkelingen
De focus en ambitie voor 2025 zijn investeren op diensteverlening en integrale regionale samenwerking.
De verwachting dat door de blijvende onrust in het oosten van Europa en het Midden-Oosten de stroom van asielzoekers en migranten in 2025 hoger zal liggen dan eerder werd verwacht. Daarnaast geven het UWV en het CPB aan dat de groei op de arbeidsmarkt vanaf 2025 tot stilstand komt. Er komt een grotere nadruk te liggen op het betrekken van de gemeenschap, op het inzetten van ervaringsdeskundigen. Tegelijkertijd zien we kwetsbaarheid en multiproblematiek van de doelgroep nog verder toenemen. Zelfredzaamheid is geen vanzelfsprekendheid. Een domeinoverstijgende aanpak is nodig. Dit is niet alleen in onze regio; dit speelt landelijk. Wet- en regelgeving moet beter aansluiten op wat mensen willen én kunnen. Het versimpelen van het stelsel van inkomensondersteuning is hard nodig om de bestaanszekerheid en de (arbeids)participatie van mensen te verbeteren. Hier wordt een eerste aanzet toe gemaakt. Het verbeteren van de levens van mensen vindt ook lokaal plaats, vanuit de gemeenschap.
Financiële betrokkenheid
De BUIG-middelen, die het Rijk aan de gemeente overmaakt, worden doorgezet aan Senzer voor de uitvoering. Indien noodzakelijk voor een meerjarig duurzaam in evenwicht zijnde begroting worden extra middelen ter beschikking gesteld.
De financieringsafspraken worden vanaf 2024 geregeld in de gewijzigde GR en de Bijdrageverordening.Risico's
Voor een gezonde, vitale en toekomstbestendige organisatie is het nodig om te investeren in de organisatie. In de aankomende periode investeert Senzer met een programma-aanpak in onze medewerkers, in digitalisering en in huisvesting. De eerste programma's worden inmiddels uitgevoerd of voorbereid. Maar doorontwikkeling in de volle breedte van de organisatie blijft van belang en zal in de komende jaren de nodige investeringen vragen.
Het appèl op de dienstverlening en daarmee op de organisatie Senzer is groot en neemt in de komende periode toe. Om de wijzigingen in wet- en regelgeving goed te implementeren en om aansluiting te houden bij de behoefte van inwoners en bedrijven zal samen met de netwerkpartners geïnvesteerd moeten worden. Dit vraagt om keuzes. De huidige begroting van Senzer (2025) waarborgt de basisdienstverlening maar biedt nog onvoldoende ruimte voor verbreding of verdieping van de dienstverlening, noch voor wezelijke wijzigingen of innovaties. De keuzes voor de dienstverlening komen aan bod in het traject voor het eerste Meerjarenplan Dienstverlening. Senzer heeft in 2023 samen met de gemeenten, met consultatie van de werkgevers en netwerkpartners dit meerjarenplan opgesteld. In dit plan is een balans gezocht tussen het gewenste beleid voor de diverse doelgroepen, de bijbehorende dienstverlening, de ontwikkelkracht van de organisatie en de mogelijkheden voor de inzet van middelen als geld en menskracht. Het plan is uitgangspunt voor de begrotingen van 2025 en verder.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
13.730
15.694
Vreemd vermogen per 31-12
23.250
20.600
Resultaat
0
- Verbonden partij
Metropool Regio Eindhoven (MRE)
Adres en Vestigingsplaats
Raiffeisenstraat 18, 5611 CH Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre (op basis van de Wet Gemeenschappelijke regelingen).
Overgedragen bevoegdheden
De MRE werkt de regionale strategie uit op de 5 thema’s van de regionale samenwerking en beheert het regionale Stimuleringsfonds.
Basis voor deze samenwerking vormt het Samenwerkingsakkoord 2023-2026. Dit is de regionale strategie voor de lopende bestuursperiode.
De strategie is uitgewekt in een Werkprogramma, met concrete activiteiten en acties op de inhoudelijke samenwerkingsthema’s.
Het Werkprogramma 2024 is de actuele versie.Algemene doelstellingen
De ambitie van de samenwerking van de 21 gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven is: een sterke regio met behoud van het kenmerkende innovatieve Brainportprofiel en een stabiele sociale basis en vitale leefomgeving voor al onze inwoners. De grote achterliggende opgave is het verbinden van de duurzame verstedelijking en de opgaven voor een vitaal landelijk gebied in onze regio. Daartoe wordt samengewerkt op 5 thema's:
- Schaalsprong ruimte en wonen
- Vitaal landelijk gebied
- Toekomstbestendig mobiliteitssysteem
- Toekomstbestendig energiesysteem
- Veerkrachtig economisch systeemBestuurlijke betrokkenheid
Het Algemeen Bestuur van de Metropoolregio Eindhoven stelt de kaders en opgaven voor de regionale samenwerking vast in de vorm van een samenwerkingsakkoord. Dit akkoord wordt onder verantwoordelijkheid van het Dagelijks Bestuur uitgevoerd.
Per regionaal thema zijn er portefeuillehouders-overleggen die zich bezighouden met specifieke regionale beleidsthema’s. De 21 gemeenteraden vervullen
een kaderstellende en controlerende rol en geven zienswijzen op belangrijke regionale stukken zoals het Samenwerkingsakkoord en de jaarlijkse begroting.Het Algemeen Bestuur bestaat uit 21 leden. Iedere gemeente heeft één vertegenwoordiger (burgemeester, wethouder of raadslid), die door de gemeenteraad is benoemd. Voor de gemeente Deurne is de burgemeester benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
In 2025 is sprake van diverse ontwikkelingen in de inhoud en de wijze van samenwerking in de Metropoolregio Eindhoven (MRE).
Intensivering van de schaalsprong van de Brainport
De regio blijft een stevige ontwikkeling doormaken. De innovatieve maakindustrie en vooral de semicon sector maken in toenemende mate
deel uit van de geopolitieke ontwikkelingen en zijn bepalend voor de toekomstige (Nederlandse) economie. De MRE begrijpt dat belang en ziet ook dat
doorontwikkelen alleen kan als we blijven investeren in de leefbaarheid en toegankelijkheid van de regio. Om de doorontwikkeling van de economie
op een verantwoorde manier mogelijk te maken, hebben het Rijk, de provincie en de regio onder de noemer 'Project Beethoven' afspraken
gemaakt om tot 2030 € 2,51 miljard te investeren in woningbouw, mobiliteit, talentontwikkeling en het aanpakken van de druk op het stroomnet.
Deze afspraken leiden in 2025 tot een intensivering van samenwerking op de thema's waarvoor de 21 gemeenten van de MRE
aan de lat staan: mobiliteit, wonen en voorzieningen en netcongestie. Het onderwerp talent wordt verder uitgewerkt door Brainport Development.Novex De Peel: naar uitvoeren en investeren
Voor de ontwikeling van het landelijk gebied is de MRE een van de partners in het NOVEX-gebied De Peel. In 2024 is samen met de andere betrokken regio's,
provincies, waterschappen en het Rijk een Ontwikkelperspectief 2050 NOVEX de Peel opgesteld en zijn hierover gesprekken gevoerd met de streek. Doel
van die gesprekken was om ideeën op te halen voor een gezamenlijke investeringsagenda en maatschappelijke initiatieven die bijdragen aan het oplossen
van herinrichtingsvraagstukken op gebied van natuur, water, landbouw, energie en verstedelijking.
Eind 2024 wordt naar verwachting de eerste versie van een Regionale Uitvoerings- en Investeringsagenda (RUIA) vastgesteld voor NOVEX De Peel.
Onderdeel van die agenda is een subsidieregeling voor zogenaamde Impulsprojecten: een lichte regeling waarmee projecten in NOVEX De Peel
een financieel zetje (van € 10k-25k) kunnen krijgen om ze verder te brengen. De eerste subsidieronde is 3 juli 2024 van start gegaan. Eind 2024/2025 volgt
een tweede ronde. Van belang zijn verder de grote sleutelprojecten die worden opgenomen in de RUIA. Overheden en maatschappelijke
partners gaan hievoor vervolgens meerjarige verplichtingen met elkaar aan. In 2025 wordt de RUIA geactualiseerd.Voorbereiding volgend Samenwerkingsakkoord 2027-2031
Het huidige Samenwerkingsakkoord beslaat de bestuursperiode 2023-2026. In 2025 wordt gewerkt aan een nieuw samenwerkingsakkoord voor de volgende
bestuursperiode waarover in 2026 besluitvorming plaatsvindt.Doorontwikkeling van de MRE-organisatie
Onder invloed van de sterke regionale ontwikkeling is de uitbreiding van het takenpakket van de MRE-samenwerking in 2023 en 2024 gepaard gegaan met
een groei van de kernorganisatie. Ook is de samenwerking tussen de MRE-organisatie en de afzonderlijke gemeenten en subregio's geïntensiveerd.
Dit alles vraagt om een andere werkwijze voor de MRE-organisatie: van procesgericht naar programmagericht. In 2024 is deze omslag ingezet; in 2025 krijgt
die een verdere uitwerking (op inhoud en werkprocessen).Financiële betrokkenheid
De Metropoolregio Eindhoven ontvangt van alle deelnemende gemeenten een vaste inwonerbijdrage. Deze is bedoeld voor de realisatie van de
Regionale Agenda. De bijdrage voor de Metropoolregio Eindhoven is bij vaststelling van de Programmabegroting 2025 van de Metropoolregio Eindhoven
bepaald. .Risico's
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Blink
Adres en Vestigingsplaats
Gerstdijk 1, 5704 RG Helmond
Partners
Blink is een GR tussen de gemeenten Asten, Deurne, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Someren, Son en Breugel en tot verkort de private partner PreZero.Werkgroepen zijn goed op weg met de nieuwe business-case, de ontvlechting met PreZero en de gewijzigde GR Blink 2.0.
Overgedragen bevoegdheden
Iedere gemeente bepaalt afzonderlijk welke uitvoeringstaken zij aan BLINK opdraagt. Voor Deurne gaat het om:
- de inzameling, het transport en de op- en overslag van huishoudelijk restafval (incl. verwerking), luier- en incontinentiemateriaal, GFT en glas (incl. vermarkten);
- idem voor PMD, daarnaast ook de sortering en verwerking daarvan;
- het containermanagement (registratie, beheer en onderhoud) van alle containers en kliko’s die eigendom zijn van de gemeente;
- het beheer van de milieustraat (inzameling, transport en verwerking van grof huishoudelijk afval);
- kleinere posten als aankoop strooizout, calamiteitendienst, inzet afvalcoaches;
Algemene doelstellingen
BLINK is van en voor de deelnemende gemeenten een uitvoeringsorganisatie op het gebied van:
- inzameling, transport, op-/overslag, sortering, vermarkting en (eind)verwerking van fijn en grof huishoudelijke afval- en grondstoffen;
- reiniging van de openbare ruimte en gladheidbestrijding.
BLINK is daarmee te kwalificeren als een uitvoerend samenwerkingsverband.
Bestuurlijke betrokkenheid
BLINK kent een Algemeen Bestuur (AB) en een Dagelijks bestuur (DB). Het AB bestaat wethouders/burgemeesters van elke aangesloten gemeenten en de kwartiermaker/bestuurssecretaris Blink.
Het AB kiest uit haar midden het DB, dat bestaat uit twee gemeentelijke vertegenwoordigers en de kwartiermaker/bestuurssecretaris Blink. Voor de gemeente Deurne is wethouder Helm Verhees de vertegenwoordiger in het AB en DB.Ontwikkelingen
Na de aankondiging van PreZero om de samenwerking met blink te willen beëindigen heeft Blink flinke stappen gezet, waarbij de dienstverlening van Blink steeds is geborgd.
N.a.v. de risico's (zie hieronder) en de ontvlechting met PreZero heeft BDO, in goede samenwerking met de gemeenten en Blink, een nieuwe business-case (BuCa 2.0) opgesteld en is gestart met de gewijzigde GR Blink 2.0. Beiden geven een doorkijk naar de toekomst van de GR Blink, de aard van de taken en verantwoordelijkheden van Blink en de gemeenten, alsmede de organisatorische en financiële aspecten.
Het aanpassen van de tekst van de gewijzigde GR Blink 2.0 is in 2 fasen opgedeeld: - fase 1; GR Blink zonder PreZero en aangepast aan de nieuwe Wet Gemeenschappelijke Regelingen en - fase 2; Aanpassingen die gewenst zijn in de samenwerking.De raad wordt hierin meegenomen door het regelmatig organiseren van informatiebijeenkomsten.
Financiële betrokkenheid
Iedere gemeente bepaalt zelf welke taken BLINK voor haar uitvoert en betaalt daarbij voor de eigen uitvoeringskosten. De deelnemende gemeenten dragen naar rato van het aantal taken dat zij bij BLINK hebben ondergebracht de kosten voor overhead.
Risico's
De Gemeenschappelijke Regeling Blink bestaat uit de 9 deelnemende gemeenten en tot verkort een private partij PreZero.
N.a.v. van eerdere evaluaties en onderzoeken door diverse bureaus heeft BDO begin 2023 een totaalrapport opgesteld, waarin ook de eerder genoemde risico's uit de evaluaties en onderzoeken naar voren komen. Als vervolg hierop heeft BDO een nieuwe business-case (BuCa 2.0) opgesteld en gestart met de gewijzigde Gemeenschappelijke Regeling Blink 2.0. Zie voor toelichting "ontwikkelingen".
In 2024 heeft Blink bezig geweest met het rechtmatig krijgen van de te verlenen opdrachten, zonder de dienstverlening in gevaar te brengen. Dit betekent o.a. dat vanaf 1 april 2024 er geen contracten meer zijn geweest die onderhands gegund zijn, alles is op rechtmatige manier in de markt gezet. Ook zijn alle voertuigen in eigendom van Blink, heeft Blink een eigen HR systeem en eigen financiële software. Vanaf oktober 2024 verwachten we dat ook alle hardware (eigen internetverbinding, laptops, printers etc) over kan gaan naar Blink. Eind 2024 verwachten we van Blink een investeringsbegroting voor de nieuwbouw. waarna een aanbesteding kan worden gestart. Kortom, Blink heeft volop stappen gemaakt om de risico's te beperken.
In de samenwerking met PreZero beschikte BLINK niet over een eigen vermogen om niet begrote en onvoorziene kosten te dekken, de deelnemende gemeenten vingen deze niet begrote en onvoorziene kosten zelf op in de reguliere exploitatie.
Inmiddels heeft GR Blink zelf een investeringsbegroting.De afvalstoffenheffing is een gesloten begroting waarin alle kosten en baten zitten die met afvalbeheer te maken hebben.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Belasting samenwerking Oost-Brabant (BSOB)
Adres en Vestigingsplaats
Raadhuislaan 2, 5341 GM Oss
Partners
Samenwerking is op basis van de Wet Gemeenschappelijke Regelingen. Deelnemers zijn de gemeenten Asten, Bernheze, Boekel, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Maashorst, Oss, Someren en het Waterschap Aa en Maas.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente heeft aan de BSOB onderstaande bevoegdheden overgedragen:
- uitvoering van Wet onroerende zaken (WOZ)- en belastingtaken (waarderen, heffen en innen).
- Alle taken op het gebied van WOZ en belastingen; onroerendezaakbelasting (OZB), rioolrecht, afvalstoffenheffing, toeristenbelasting, hondenbelasting etc.
Het uitvoeringsbeleid wordt aan de samenwerking overgedragen, het strategisch beleid berust bij de deelnemende gemeenten zelf.
Algemene doelstellingen
De hoofddoelstellingen zijn;
- Minimaliseren uitvoeringskosten
- Optimaliseren belastingopbrengsten
- Optimaliseren kwaliteit dienstverlening en klantgerichtheid
- Verbeteren van de continuïteit van de uitvoering van de taken.
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB wil gaan sturen. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling.
De prestatie indicatoren zijn verdeeld op vier gebieden;- Klanten en leveranciers
- Medewerkers
- Maatschappij
- Bestuur en financiers
Bestuurlijke betrokkenheid
Het BSOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is burgemeester G. Buter benoemd als vertegenwoordiger in het AB.
Ontwikkelingen
Om de missie, visie en de kernwaarden een concrete vertaling te geven, zijn prestatie-indicatoren benoemd, waarop de BSOB stuurt. De indicatoren maken onderdeel uit van de cyclus documenten van de BSOB. Het is een groeimodel dat vraagt om jaarlijkse afweging tot bijstelling. Het blijft een continu proces om te (blijven) voldoen aan de prestatie indicatoren.
Financiële betrokkenheid
In onderstaande tabel vindt u een overzicht van de kostenontwikkeling. De genoemde cijfers zijn de kosten voor de gemeente Deurne. Kosten van de BSOB worden aan de deelnemers doorbelast op basis van een kostenverdeel-systematiek. In 2023 is de kostenverdeel-systematiek geëvalueerd en daar waar nodig aangepast.
Risico's
Risico’s van de BSOB komen op basis van de Nota Financieel Beleid van de BSOB ten laste van de deelnemende gemeenten, naar rato van hun aandeel. Er is een post onvoorzien van minimaal € 50.000 opgenomen in de begroting. Vanaf de begroting 2017 is een uitvoerige risicoanalyse opgenomen. De uitkomsten van de risicoanalyse geven aan dat er weinig 'echte' risico's binnen BSOB worden gelopen. De gevolgen n.a.v. corona brengen wel een risico met zich mee. Tot op heden zijn er geen grote gevolgen voor invordering geweest. Afhankelijk van de verdere ontwikkelingen zijn er wel wat risico's voor de bedrijven die tot op heden d.m.v. diverse regelingen ondersteund worden. Mochten deze regelingen wegvallen of soberder worden kan dit op de langere termijn gevolgen hebben voor de inkomsten.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
0
- Verbonden partij
Omgevingsdienst Zuidoost Brabant (ODZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Wal 28, 5611 GG Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Waalre en de provincie Noord-Brabant.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente Deurne heeft gekozen voor het overdragen van alle vergunningverlenende, toezichthoudende en handhavende taken op het terrein van milieu. Daarnaast voert de ODZOB op verzoek overige taken uit binnen de fysieke leefomgeving. Zo worden ook een aantal taken uitgevoerd door de ODZOB om te voldoen aan de Verordening uitvoering en handhaving gemeente Deurne 2022.
De ODZOB is ook belast met het uitvoeren van collectieve taken. Dit zijn taken die in gezamenlijkheid worden uitgevoerd op basis van samenwerkingsafspraken met de 22 partners. Tenslotte worden (incidenteel) taken uitgevoerd op beleidsterreinen als afval, duurzaamheid, externe veiligheid en archeologie.Algemene doelstellingen
De Omgevingsdienst is ingesteld om ten behoeve van de deelnemers taken uit te voeren op het gebied van het omgevingsrecht en daarmee als uitvoeringsdienst van het lokaal en provinciaal bestuur een bijdrage te leveren aan het realiseren en borgen van de door de verantwoordelijke overheden in de regio Zuidoost-Brabant aangegeven kwaliteit van de fysieke leefomgeving.
Bestuurlijke betrokkenheid
De ODZOB kent een Algemeen Bestuur (AB) bestaande uit wethouders/burgemeesters van de aangesloten gemeenten. Uit het AB wordt het Dagelijks Bestuur (DB) gekozen. Voor de gemeente Deurne is wethouder Vrijnsen- de Corte als vertegenwoordiger in het AB. Zijn plaatsvervanger is wethouder Verhees.
Ontwikkelingen
In maart 2023 heeft het algemeen bestuur de meerjarenvisie vastgesteld. Deze is gestoeld op de missie en visie van de ODZOB. In tijden van grote transities en opgaven zijn richting, focus en keuzes nodig bij de inzet van de ODZOB voor vier jaar. Door meer richting en focus als collectief te bepalen, kan de ODZOB beter zijn inzet bepalen bij de huidige grote transities en opgaven. Daarmee ook een betere bijdrage leveren aan een veilige, gezonde en duurzame fysieke leefomgeving. In de meerjarenvisie zijn de pijlers veilig, gezond, duurzaam en omgeving verder uitgewerkt. Een belangrijk uitgangspunt bij de meerjarenvisie is het “fundament op orde”. Alleen aanvullende inzet op de niveaus in samenhang en regionaal platform, daar waar urgentie of bestaande afspraken er specifiek om vragen.
De adviescommissie VTH (voorheen: commissie Van Aartsen) heeft geconstateerd dat er sprake is van vermijdbare milieuschade doordat het VTH-stelsel niet overal afdoende functioneert. Dit heeft geleid tot het Programma Versterking VTH-stelsel). Hierin werken gemeenten, provincies, omgevingsdiensten, Unie van Waterschappen en diverse ministeries samen aan de versterking van het VTH-stelsel. Eén van de oorzaken is dat niet alle omgevingsdiensten robuust genoeg zijn en daarmee ook niet kunnen voldoen aan de kwaliteitseisen. Het IBP VTH heeft daarom robuustheidscriteria met kritische prestatie-indicatoren (kpi’s) vastgesteld. Conclusie van IenW is dat geen enkele omgevingsdienst op dit moment robuust is. Ook de ODZOB is tot de conclusie gekomen dat nog niet aan alle kpi’s (volledig) wordt voldaan. Hiervoor is een plan van aanpak opgesteld waarmee het algemeen bestuur heeft ingestemd. Daarin zijn acties opgenomen die in 2024-2026 worden uitgevoerd met als doel per 1 april 2026 robuust te zijn.
Een nieuwe Gemeenschappelijke regeling Omgevingsdienst Zuidoost-Brabant 2024 is in de maak. De raad van Deurne heeft hiermee al ingestemd en het collega van Deurne heeft deze vastgesteld. Als alle raden en Staten toestemming hebben verleend en alle deelnemers een besluit tot vaststelling hebben genomen is de GR ODZOB 2024 definitief vastgesteld. 1 juli wordt niet gehaald omdat o.a. Gedeputeerde Staten het besluit in september neemt. De dag na publicatie treedt de nieuwe GR ODZOB vervolgens inwerking.
In het najaar van 2023 is de ODZOB gestart met een Interventieteam Omgevingswet. Dit team is zodanig ingericht dat uiteenlopende vragen kunnen worden beantwoord en knelpunten kunnen worden opgelost. Daarbij zal nadrukkelijk ook contact worden gezocht bij andere omgevingsdiensten en het IPLO (informatiepunt leefomgeving). Naar verwachting is dit interventieteam zowel in 2024 als in 2025 operationeel.
Het stikstofdossier kent nog steeds vele uitdagingen met nieuwe voornemens en regelgeving vanuit Rijk en provincie. Er zijn zeer veel onduidelijkheden en rechtbanken in Nederland deden uitspraken in veel zaken die rechtstreeks de Wnb-vergunningverlening raakt. Indirect is er in veel gevallen ook impact op de Wabo-vergunningverlening en toezicht en handhavingstaken. De nieuwe jurisprudentie zorgt voor veel onzekerheid in de uitvoeringspraktijk. Samen met de andere Brabantse Omgevingsdiensten is er een handelingsperspectief opgesteld dat moet dienen als leidraad voor de uitvoering.
Financiële betrokkenheid
De ODZOB werkt samen met andere organisaties die werkzaam zijn op het gebied van de fysieke leefomgeving. Samen met hen en de deelnemers aan de GR verbeteren we de kwaliteit van de fysieke leefomgeving: veiliger, gezonder en minder overlast. Om dit doel te bereiken voert de ODZOB VTH-taken uit. Ook activiteiten die verwant zijn aan deze VTH-taken (specialismen) voert de omgevingsdienst uit indien provincie of gemeenten daarom verzoeken. De ODZOB opereert daarbij als strategische partner en verlengstuk van de deelnemers. Als uitvoeringsorganisatie staat de ODZOB voor de uitvoering van de door de deelnemers verstrekte opdrachten in de vorm van basistaken, verzoektaken en het collectieve programma op het gebied van de fysieke leefomgeving.
Het onderdeel basistaken betreft de uitvoering van het zogenaamde basispakket wat op basis van landelijke wetgeving door de ODZOB moet worden uitgevoerd. Verzoektaken zijn alle taken die niet genoemd zijn in het basistakenpakket. Dat wil zeggen andere taken op het gebied van de fysieke leefomgeving. Daartoe behoren ook het verstrekken van adviezen op het terrein van de fysieke leefomgeving. Collectieve taken zijn taken die op verzoek van en in samenspraak met de deelnemers voor het collectief worden uitgevoerd. Zoals ketenhandhaving, het faciliteren van de handhaving-samenwerking, het organiseren van de klachtendienst en het bekostigen van projecten die bijdragen aan het realiseren van de doelen uit het concernplan.
Risico's
Ten behoeve van Ontwerpbegroting 2025 en jaarrekening 2023 zijn de risico’s opnieuw geïnventariseerd. Uit deze inventarisatie blijkt dat de verwachtingswaarde van de risico’s met de grootste potentiële impact € 1.105.000 bedraagt.
De algemene reserve van de ODZOB bedraagt per ultimo 2023 € 1.200.000. Dat is meer dan bovenstaande verwachtingswaarde van de risico’s. Vandaar dat de deelnemers geen ODZOB-risico’s in hun eigen financiële buffers hoeven af te dekken.2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO)
Adres en Vestigingsplaats
Deken van Somerenstraat 2, 5611 KX Eindhoven
Partners
De gemeenten Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Eindhoven, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Helmond, Laarbeek, Nuenen, Oirschot, Reusel-de Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre.
Overgedragen bevoegdheden
Regionale Brandweer en Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Zorgen voor een goed toegeruste organisatie van de hulpverlening bij ongevallen en rampen.
Algemene doelstellingen
Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) is een organisatie waarin de brandweer, de geneeskundige hulpverleningsorganisatie in de regio (GHOR) samenwerken om incidenten en rampen te voorkomen, te beperken en te bestrijden. VRBZO is een samenwerkingsverband tussen 21 gemeenten in de regio Zuidoost-Brabant.
Bestuurlijke betrokkenheid
Het bestuur van VRBZO bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten en kent een Algemeen Bestuur (AB), Dagelijks Bestuur (DB) en de voorzitter. De bestuursorganen laten zich in hun taakuitoefening adviseren door de Adviescommissie Financien & Bedrijfsvoering waarin vertegenwoordigers van het bestuur, gemeentesecretarissen (2) en controllers van gemeenten (2) zitting hebben. Daarnaast zijn er drie bestuurlijke vooroverleggen waarin onderwerpen met betrekking tot crisisbeheersing, incidentbestrijding en risicobeheersing met enkele burgemeesters inhoudelijk worden voorgesproken.
Ontwikkelingen
In de begroting 2025 wijst de veiligheidsregio op de investering van de landelijke Brede Doeluitkering Rampenbestrijding (BDUR) in de GHOR, crisisbeheersing en informatie gestuurde veiligheid. De veiligheidsregio onderzocht op welke onderdelen de samenwerking tussen de veiligheidsregio Brabant Noord en Zuidoost verbeterd kan worden en wat nog zelfstandig wordt gedaan.
Over de vakbekwaamheid ten aanzien van de brandweerzorg wordt de zorg geuit dat het lastig is om de taken voor de vrijwilliger beheersbaar te houden. Incidenten worden immers steeds complexer (natuurbranden, brandende elektrische auto’s).
De ervaren leden in korpsen nemen vaak eerder afscheid. Dat beïnvloedt de dynamiek in een korps. De belangrijkste vraag luidt: Hoe kunnen we vrijwilligers binden?
Ook de regionale schaalvergroting (inwonertal) beïnvloedt de dekkingsgraad van brandweerinzetten en vormt een uitdaging.
De veiligheidsregio besteedt aandacht aan de inhoud van loopbaan van een brandweermensen.
Een ander thema dat speelt, zijn de bezuinigingen die mogelijk aan de orde komen zodra er een nieuwe regering is. De aanschaf van materieel zal eveneens met hogere kosten te maken krijgen.Financiële betrokkenheid
De 21 gemeenten financieren gezamenlijk de Veiligheidsregio. Tussen de 21 gemeenten in Zuidoost Brabant is in 2014 een verdeelsleutel overeengekomen voor de kosten van de VRBZO. De hoogte van de uitkering gemeentefonds (cluster Brandweerzorg en rampenbestrijding) die elke gemeente ontvangt, is bepalend voor de hoogte van de bijdrage. Verandert deze uitkering dan verandert ook de verdeelsleutel.
Risico's
In de paragraaf Risicobeheersing en weerstandsvermogen van de Begroting 2025 zijn de risico’s en de bijbehorende weerstandcapaciteit benoemd.
Op basis van de gekwantificeerde actuele risico’s is de benodigde weerstandscapaciteit bepaald op €5,8 miljoen. De benodigde weerstandscapaciteit ligt boven het weerstandsvermogen van € 3,3 miljoen (na resultaatbestemming van het positieve resultaat bij de jaarrekening 2023). Het is niet reëel dat bovengenoemde risico’s zich gelijktijdig voordoen. Tevens zijn kans en impact van enkele risico’s lastig in te schatten, waarbij met name aansprakelijkheid bij de brand in Hapert zwaar meeweegt. In het uiterste geval, indien risico’s zich daadwerkelijk voordoen en het beschikbare vermogen overschrijden, zal VRBZO terugvallen op de gemeenten in de gemeenschappelijke regeling om de kosten te dekken.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
4.049
4.049
Vreemd vermogen per 31-12
38.549
38.549
Resultaat
0
Vennootschappen en coöperaties
- Verbonden partij
Brabant Water N.V.
Adres en Vestigingsplaats
Magistratenlaan 200, 5223 MA s-Hertogenbosch
Partners
Overgedragen bevoegdheden
Algemene doelstellingen
Brabant Water is het drinkwaterbedrijf dat aan 2,5 miljoen inwoners en bedrijven in Noord-Brabant drinkwater levert.
Bestuurlijke betrokkenheid
De gemeente is aandeelhouder. De burgemeester is vertegenwoordiger in de aandeelhoudersvergaderingen.
Ontwikkelingen
Geen opmerkingen.
Financiële betrokkenheid
Risico's
Het risico is te verwaarlozen, dit betreft de nominale waarde van het aandelenkapitaal, dit is € 2.813.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Vreemd vermogen per 31-12
N.v.t.
N.v.t.
Resultaat
Overige verbonden partijen
- Verbonden partij
Innovatiehuis De Peel
Adres en Vestigingsplaats
Scheepsboulevard 3, 5705 KZ Helmond
Partners
De gemeenten Helmond, Deurne, Gemert-Bakel, Laarbeek, Asten, Someren, Waterschap Aa & Maas en de Brabantse werkgeversorganisatie NVO-NCW.
Overgedragen bevoegdheden
Voor de periode 2023-2027 is een nieuwe samenwerkingsovereenkomst aangegaan waarin de afspraken zijn vastgelegd. De stichting functioneert zelfstandig en legt verantwoording af via het jaarplan aan het bestuurlijk overleg. De partners bepalen elk jaar in een bestuurlijke bijeenkomst welke thema’s en kernopgaven zij in het jaarplan van Innovatiehuis wensen terug te zien. Bij voorkeur worden daaraan concrete resultaten verbonden. Iedere initiële partner vaardigt één vertegenwoordiger naar dit bestuurlijk overleg af.
Algemene doelstellingen
Het Innovatiehuis heeft vier algemene beleidsmatige doelstellingen. Namelijk het vergroten van:
- het vermogen resultaatgericht samen te werken;
- het vermogen te reflecteren en te innoveren;
- de toegang tot geld en kennis van elders;
- het delen van regiosuccessen.De economische samenwerkingsdoelen beslaan de volgende kernopgaven/thema’s (zoals benoemd in de Economische Agenda De Peel 2022 – 2027 en inclusief de waterhuishoudkundige aspecten zoals opgenomen in het Waterbeheerplan 2022-2027):
• Versterken economische structuur
• Bevorderen totstandkoming duurzame, circulaire en innovatieve economie
• Behouden vitaliteit en leefbaarheid landelijk gebied
• Data analyse en digitalisering van bedrijfshuishoudingenHet Innovatiehuis geeft deze strategieën verder inhoud en zoekt binnen de triple helix de juiste samenwerkingspartners (overheden, ondernemers, onderwijsinstellingen).
Dat doet het IDP ten behoeve van het algemene belang en concreet voor de volgende (speerpunt)sectoren en domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.Met haar inzet levert Het Innovatiehuis een bijdrage aan een toekomstbestendige economie in de Peel en daarmee ook aan een versterking van het lokale economische klimaat van Deurne.
Door inzet van het Innovatiehuis op de genoemde kernopgaven leveren zij een directe bijdrage aan 4 kernopgaven uit het raadsprogramma:
1. Versterking van de vitaliteit van Deurne en zijn kerkdorpen
2. Vitaal buitengebied
3. Gezonder Deurne
4. Duurzamer DeurneBestuurlijke betrokkenheid
Vanaf 1-6-2023 is wethouder Oomen de bestuurlijk vertegenwoordiger namens de gemeente Deurne in het bestuurlijk overleg Peelgemeenten. Het bestuurlijk overleg is gezamenlijk verantwoordelijk voor:
1. De jaarlijkse instemming over het jaarplan van het innovatiehuis
2. De samenhang tussen de drie leidende agenda’s, te weten; de economische agenda de Peel, de ruimtelijke agenda en de Ontwikkelstrategie de Peel
3. De verankering van het Innovatiehuis De Peel met de eigen organisatiesDe nieuwe samenwerkingsovereenkomst voor 2023-2027 is vastgesteld. Hierin opereert Het Innovatiehuis als stichting met een Raad van Bestuur. De gemeenten geven een jaarlijkse subsidie via de gemeente Helmond net als het Waterschap. VNO-NCW draagt bij in 1,5 fte personele capaciteit.
Ontwikkelingen
Het Innovatiehuis stelt jaarlijk een werkprogramma op, waarin een vertaling van de plannen, ideeën en activiteiten zijn opgenomen. Hierin staan projecten binnen de gekozen domeinen:
• Agro, nieuwe technieken en productieprocessen
• Slimme maakindustrie, waaronder cross over technologie samenwerkingen
• Food- en tech innovatie,
• Vrijetijdseconomie, productontwikkeling en branding
• Zorg technologie
• Zogeheten crossovers tussen deze sectoren om (product)innovaties te stimuleren.In 2021 is Het Innovatiehuis een stichting geworden die vanaf 1-1-2023 zelfstandig functioneert. Voor de periode 2023-2027 is een samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
De totale jaarlijkse bijdrage 2023-2027 van de gemeente Deurne als samenwerkingspartner bedraagt € 130.000. Dit bedrag wordt via de gemeente Helmond jaarlijks als subsidie toegekend aan het Innovatiehuis op basis van een goedgekeurd jaarplan.
Financiële betrokkenheid
Ten aanzien van de jaarlijkse project- en exploitatiekosten worden de volgende afspraken gemaakt:
a. de gemeenten dragen ieder jaarlijks € 130.000 bij. Dit bedrag wordt overgemaakt naar de gemeente Helmond die via een subsidiebeschikking besluit het totale bedrag toe te kennen aan het Innovatiehuis op basis van het jaarplan. Van dit bedrag is € 30.000 bijdrage in de exploitatiekosten, € 50.000 in de projectorganisatiekosten en € 50.000 als bijdrage in projectkosten.
b. Het Waterschap draagt jaarlijks € 30.000 bij aan de exploitatiekosten.
c. VNO-NCW zal geen financiële middelen ter beschikking stellen, maar draagt bij door middel van het beschikbaar stellen van 1,5 fte menskracht (op jaarbasis) ten behoeve van projectuitvoering op basis van het door het Innovatiehuis vastgestelde jaarplan.Risico's
Geen
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Veiligheidsoverleg Oost-Brabant
Adres en Vestigingsplaats
Stadhuisplein 10, 5611 EM Eindhoven
Partners
In het veiligheidsoverleg werken 38 gemeenten in de regio Oost-Brabant, de hoofdofficier van justitie en de politieleiding samen.
Overgedragen bevoegdheden
Er zijn twee bevoegde instanties die de politie aansturen, dit zijn het OM en de burgemeesters. De overlegstructuur is gericht op deze aansturing. Binnen de politie-eenheid Oost-Brabant is het overleg belegd op twee niveaus, namelijk het lokale niveau en het niveau van de eenheid:
- Het driehoeksoverleg tussen burgemeesters, de officier van justitie en de basisteamchef is georganiseerd op het niveau van de basisteams.
- Er is ook een Driehoek Plus. In dat bestuurlijk overleg sluit ook de Belastingdienst aan, met de focus op: aanpak ondermijning.
- Op regionaal niveau nemen de 38 burgemeesters, de hoofdofficier van justitie en de leden van de eenheidsleiding deel aan het Veiligheidsoverleg Oost-Brabant. Dit overleg wordt voorbereid door de bestuurlijke regiegroep, waarin de voorzitters van de basisteamdriehoeken, de hoofdofficier van justitie en de eenheidschef zitting hebben.
Dit is gebaseerd op artikel 39 van de Politiewet 2012.
Algemene doelstellingen
Openbaar belang.
Bestuurlijke betrokkenheid
De burgemeester neemt vanuit haar bestuurstaak openbare orde en veiligheid deel aan het driehoeksoverleg en het Veiligheidsoverleg.
Ontwikkelingen
Niet van toepassing.
Financiële betrokkenheid
De gemeente draagt voor de uitvoering van gezamenlijke veiligheidsprojecten op regioniveau € 0,26 per inwoner bij aan een veiligheidsfonds. De gemeente Eindhoven beheert dit fonds.
Risico's
Niet van toepassing.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
- Verbonden partij
Landinrichtingsproject Peelvenen
Adres en Vestigingsplaats
N.v.t.
Partners
Partners in deze samenwerking zijn Deurne, Asten, Provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas, Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant en de vereniging Brabants Particulier Grondbezit.
Overgedragen bevoegdheden
De bevoegdheden zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst. De provincie Noord-Brabant en Waterschap Aa en Maas vormen het bestuurlijk orgaan (bestuurscommissie) voor de uitvoering van de projecten. De overige partners vormen de integrale gebiedscommissie Peelvenen, die gevraagd en ongevraagd advies geeft aan de bestuurscommissie.
Algemene doelstellingen
Het landinrichtingsproject Peelvenen (Natura 2000) is een gebiedsgerichte ontwikkeling met als doel te zorgen voor natuurherstel in de Peel. Het project wordt uitgevoerd door de provincie. De gemeente participeert als gebiedspartner in deze ontwikkeling.
Bestuurlijke betrokkenheid
In oorsprong was dit een samenwerking in het kader van de uitvoering van de Landinrichtingswet zonder eigen rechtspersoonlijkheid. Het Peelvenengebied valt binnen de grenzen van de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Peel en Maas, Nederweert, Deurne, Asten en Someren. Bestuurlijke verantwoordelijkheid ligt bij de provincies Limburg en Noord-Brabant.
Limburg heeft ervoor gekozen om de landinrichtingscommissie op te heffen en de verantwoordelijkheden te leggen bij de regionale Limburgse uitvoeringscommissies. Brabant koos ervoor om voor haar grondgebied (Deurne, Asten en Someren) de landinrichtingscommissie in stand te laten en aan te wijzen als een zogenaamde “bestuurscommissie” onder rechtstreekse verantwoordelijkheid van Gedeputeerde Staten.
De bestuurlijke belangen zijn in 2016 gewijzigd. Op 22 juli 2016 is een nieuwe bestuursovereenkomst gesloten tussen de provincie Noord-Brabant en het Waterschap Aa en Maas. Deze beide partijen vormen het nieuw bestuurlijk orgaan voor de uitvoering van het project Peelvenen. De andere partijen die tot dan toe deel uitmaakten van de bestuurscommissie Peelvenen (Staatsbosbeheer, ZLTO, BMF, werkgroep Behoud de Peel, TOP Brabant, gemeente Deurne, gemeente Asten) hebben nu samen met Waterschap Aa en Maas zitting in de integrale gebiedscommissie Peelvenen. Deze commissie adviseert gevraagd en ongevraagd de bestuurscommissie Peelvenen. Wethouder M. Biemans neemt als bestuurlijk vertegenwoordiger van de gemeente deel aan deze integrale gebiedscommissie.Ontwikkelingen
Het project Leegveld is het laatste project van het Landinrichtingsplan Peelvenen. Het project Leegveld is gerealiseerd, en bevindt zich nu in de beheer- en nazorgfase waarbij de resulaten van de herinrichting gemonitoord worden. fgerond, nu gaat project Leegveld over naar de beheer- en nazorgfase.
Financiële betrokkenheid
De uitvoering vindt projectmatig plaats, door en met de diverse betrokkenen. De mate waarin een partner betrokken is, bepaalt de financieel projectmatige bijdrage. Voor de projecten waarin de gemeente Deurne participeert wordt verwezen naar de eigen begroting of raads- en commissiestukken.
Risico's
Per project wordt een projectmatige bijdrage afgesproken.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
Stichtingen en verenigingen
- Verbonden partij
Stichting Bureau Inkoop en Aanbestedingen Zuidoost-Brabant (BIZOB)
Adres en Vestigingsplaats
Markt 1, 5688 ZL Oirschot
Partners
Gemeenten: Asten, Bergeijk, Best, Bladel, Cranendonck, Deurne, Eersel, Geldrop-Mierlo, Gemert-Bakel, Heeze-Leende, Laarbeek, Land van Cuijk, Maashorst, Nuenen, Oirschot, Reusel- De Mierden, Someren, Son en Breugel, Valkenswaard, Veldhoven, Vught en Waalre. Overige organisaties: Brainport Development, Dienst Dommelvallei, Gemeenschappelijke Regeling Peelgemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking Kempengemeenten, Gemeenschappelijke Regeling Samenwerking A2 gemeenten, GGD Brabant Zuidoost, KempenPlus, MijnGemeenteDichtbij, Metropool Regio Eindhoven, Omgevingsdienst Zuidoost Brabant, Omgevingsdienst Brabant Noord, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.
Overgedragen bevoegdheden
De gemeente draagt geen bevoegdheden over. Bizob correspondeert alleen over de inkoop- en aanbestedingstrajecten.
Algemene doelstellingen
Bizob zet zich in voor ruim 35 gemeenten en publieke organisaties als strategisch partner voor inkoop en aanbestedingen. In nauwe samenwerking met de gemeente Deurne faciliteert Bizob inkoop, aanbestedingen, contractmanagement en contractbeheer voor het sociaal domein, openbare ruimte, bedrijfsvoering en ICT. Het doel is het behalen van voordeel voor alle bij Bizob aangesloten organisaties. De inkoopsamenwerking gaat verder dan het bundelen van inkoopvolumes. Door samenwerking wordt kennis opgebouwd van producten, markten en bedrijven, waardoor transactiekosten en inkooprisico’s verminderen en de professionaliteit van de inkoopfunctie toeneemt.
Bestuurlijke betrokkenheid
Bizob is een stichting en wordt aangestuurd door de gemeenten en aangesloten organisaties. Het bestuur wordt gevormd door een afvaardiging van twee bestuurders per regio. De zittingsduur voor bestuurders is vier jaar. De voorzitter van het bestuur is een burgemeester en heeft een zittingsduur van zes jaar. Daarnaast worden twee secretarissen toegevoegd aan het bestuur. Tevens neemt vanuit elke aangesloten gemeente één bestuurder deel in de Vergadering van Aangeslotenen.
Ontwikkelingen
In 2023 vierde Bizob het 20-jarig bestaan. Wat begon als een initiatief van 10 gemeenten, is uitgegroeid tot een krachtige alliantie van meer dan 35 publieke organisaties. De gezamenlijke aanpak heeft geleid tot winst op alle vlakken. Het bundelen van inkoopvolumes was slechts het begin; we hebben expertise gedeeld en kennis opgebouwd over producten, markten en bedrijven. Het resultaat van deze synergie is duidelijk zichtbaar: lagere kosten, verminderde risico’s, verhoogde kwaliteit en betere voorwaarden voor de deelnemende organisaties. De groei van Bizob is niet alleen in omvang, maar ook in invloed. Bizob is stevig verankerd in het regionale, nationale en zelfs Europese landschap, met sterke vertegenwoordiging bij de Europese Commissie, VNG, het ministerie van Economische Zaken, NEVI, Bouwend Nederland en MKB-infra. Connecties die de organisatie hebben verrijkt en hebben geholpen om te gedijen in een steeds veranderende wereld.
Financiële betrokkenheid
De gemeente neemt een capaciteit van 3 Bizob-dagen per week af. Bizob ontvangt van alle deelnemende organisaties middelen. Het te betalen bedrag is afhankelijk van de ingekochte capaciteit. Betaling gebeurt tegen een door het bestuur vooraf gecalculeerde vergoeding.
Risico's
De aangesloten gemeenten zijn aansprakelijk voor eventuele exploitatietekorten maar door de jaren heen is gebleken dat Bizob een stabiele organisatie is. Er zijn nog nooit tekorten ontstaan.
2025
2024
Eigen vermogen per 31-12
Vreemd vermogen per 31-12
Resultaat
614