Vanaf de begroting 2017 moet de gemeente in de paragraaf lokale heffingen een overzicht van baten en lasten opnemen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. De berekening van de kostendekkendheid van de tarieven moet inzichtelijk maken dat de totale geraamde baten van verordening niet uitgaan boven de totale (macro) geraamde lasten van de verordening.
Kostendekkendheid
Titel 1 Algemene dienstverlening
Titel 1 Algemene dienstverlening | Lasten | Baten | Kosten- | ||
---|---|---|---|---|---|
dekkendheid | |||||
Hoofdstuk | 1 | Burgerlijke stand | 73.170 | 54.041 | 73,86% |
Hoofdstuk | 2 | Reisdocumenten en Nederlands identiteitskaart | 462.734 | 418.834 | 90,51% |
Hoofdstuk | 3 | Rijbewijzen | 157.724 | 154.138 | 97,73% |
Hoofdstuk | 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 18.064 | 6.940 | 38,42% |
Hoofdstuk | 5 | Bestuursstukken | - | - | |
Hoofdstuk | 6 | Vastgoedinformatie | - | - | |
Hoofdstuk | 7 | Overige publiekszaken | 11.371 | 7.504 | 65,99% |
Hoofdstuk | 8 | Gemeentearchief | - | - | |
Hoofdstuk | 9 | Bijzondere wetten | 16.348 | 10.796 | 66,04% |
Hoofdstuk | 10 | Diversen | 137.811 | 109.536 | 79,48% |
Kostendekking Titel 1 | 877.222 | 761.789 | 86,84% |
Toelichting Leges Titel 1 Algemene dienstverlening
Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart
Elk periode van 5 jaar is er een verschil in het aantal afgiften van reisdocumenten. Vanaf 2014 is de geldigheidsduur van reisdocumenten voor volwassenen gewijzigd. De geldigheidsduur voor volwassenen is 10 jaar geworden (was 5 jaar). De geldigheidsduur voor reisdocumenten van jongeren tot 18 jaar is 5 jaar gebleven. In de jaren 2019 tot en met 2023 was sprake van een dip waarin vrijwel alleen documenten aan jongeren zijn uitgegeven of eerste aanvragen en vermissingen. Het aantal aanvragen lag ongeveer 75% lager. In de jaren 2024 tot en met 2028 is sprake van een piekperiode waarin bijna alle '18+documenten' in omloop vervangen worden. De leges per soort document verschillen. Dit heeft invloed op het verloop van de baten en lasten van het product reisdocumenten.
Thuisbezorgen reisdocumenten
De mogelijkheid tot het laten thuisbezorgen van reisdocumenten wordt in 2024 nader onderzocht. Vanuit dienstverleningsaspect is het laten bezorgen op het thuis- of werkadres namelijk erg welkom en servicegericht. Bovendien ook passend in deze tijdsgeest en sluit het aan bij de verwachtingen van de inwoner zoals opgenomen in onze visie op dienstverlening.
Rijbewijzen
Elke periode van 5 jaar is er een verschil in het aantal afgiften van rijbewijzen. In de periode tussen oktober 2016 tot en met september 2021 is er sprake van een piekperiode met meer aanvragen van rijbewijzen. Vanaf oktober 2021 tot en met september 2026 zal het aantal aanvragen verminderen. Dit heeft invloed op het verloop van de baten en lasten van het product rijbewijzen.
Titel 2 Fysieke leefomgeving / omgevingsvergunning
Titel 2 Fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | Lasten | Baten | Kosten- | ||
---|---|---|---|---|---|
dekkendheid | |||||
Hoofdstuk | 1 | Algemene bepalingen | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 2 | Voorfase | 736.270 | 202.727 | 27,53% |
Hoofdstuk | 3 | Activiteiten met betrekking tot bouwwerken | 1.621.993 | 1.082.886 | 66,76% |
Hoofdstuk | 4 | Activiteiten met betrekking tot cultureel erfgoed en werelderfgoed | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 5 | Milieubelastende activiteiten | 114.610 | 114.610 | 100,00% |
Hoofdstuk | 6 | Lozingsactiviteiten | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 7 | Aanlegactiviteiten | 7.320 | 3.320 | 45,36% |
Hoofdstuk | 8 | Overige activiteiten | 4.880 | 5.041 | 103,30% |
Hoofdstuk | 9 | Maatwerkvoorschriften bij bouwactiviteiten | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 10 | Gelijkwaardigheid | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 11 | Overige tarieven | 402.600 | 147.203 | 36,56% |
Hoofdstuk | 12 | Modaliteiten | 53.723 | 2.066 | 3,85% |
Hoofdstuk | 13 | Vermindering | - | -111.086 | 0,00% |
Hoofdstuk | 14 | Teruggaaf | - | - | 0,00% |
Kostendekking Titel 2 | 2.941.396 | 1.446.767 | 49,19% |
Toelichting Titel 2 Leges fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunningen
De lasten zoals in de begroting zijn opgenomen en te maken hebben met activiteiten rondom omgevingsvergunningen zijn niet altijd voor 100% toerekenbaar. Een deel van de kosten kan niet direct in verband gebracht worden met de uitgevoerde dienst. Het betreft de volgende kosten:
- beleidsvoorbereiding en algemene inspraakprocedure;
- handhaving, toezicht en controle (met uitzondering van eerste controle);
- bezwaar- en beroepsprocedures.
Door de inwerking treden van de nieuwe Omgevingswet verandert het principe van legesheffing niet. Ook de wettelijke grondslag voor het heffen van leges verandert niet. Toch zijn er een aantal zaken wel veranderd:
- Er zijn nieuwe activiteiten toegestaan om leges over te heffen (milieuvergunningen)
- Er zijn activiteiten waarvoor alleen een meldingsplicht gaat gelden en waarover geen leges mogen worden geheven (brandveilig gebruik)
- De bouwtechnische en de ruimtelijke omgevingsvergunning worden gesplitst: “de knip”
- Er vervallen activiteiten waar de gemeente nu leges voor heft (de bouwtechnische toets die vallen onder de kwaliteitsborging bouwen)
- De gemeente gaat (mogelijk) met minder vergunningplichten werken omdat zij mogelijkheden krijgt om onderdelen vergunningsvrij te maken
- De gemeentelijke kosten, waarover leges berekend worden, worden hoger of lager (afhankelijk van beleidskeuzes van de gemeente)
- Omgevingsvergunningen worden meer integraal, waardoor er meerdere overheden betrokken zijn
Voor de Legesverordening moet het uitgangspunt van maximaal kostendekkende tarieven nauwlettend in de gaten worden gehouden. Overschrijding hiervan leidt tot onnodige risico’s voor de gemeente. Wel is kruissubsidiëring mogelijk. Onderdekking op het ene product uit de legesverordening mag worden gecompenseerd met een overdekking aan inkomsten op een ander product.
Voor afhandeling van de activiteiten onder de Omgevingswet is een inschatting gemaakt van de gemiddelde tijdsbesteding. In verband met de onzekerheid van deze tijdsbesteding wordt voor de periode 2024-2026 het werkelijke percentage kostendekkendheid gemonitord op basis van urenbesteding. Op basis hiervan zal in de toekomst eventuele bijstelling van de tarieven plaatsvinden.
Titel 3 Europese dienstrichtlijn
Titel 3 Europese dienstrichtlijn | Lasten | Baten | Kosten- | ||
---|---|---|---|---|---|
dekkendheid | |||||
Hoofdstuk | 1 | Horeca | 26.495 | 16.573 | 62,55% |
Hoofdstuk | 2 | Prostitutiebedrijven | 2.196 | 1.965 | 89,48% |
Hoofdstuk | 3 | Winkeltijdenwet | 183 | 157 | 85,79% |
Hoofdstuk | 4 | Organiseren evenementen en markten | 9.272 | 3.192 | 34,43% |
Hoofdstuk | 5 | Standplaatsen | 976 | 839 | 85,96% |
Hoofdstuk | 6 | Huisvestigingswet 2014 | - | - | 0,00% |
Hoofdstuk | 7 | In dit hoofdstuk niet benoemde beschikking | - | - | 0,00% |
Kostendekking Titel 3 | 39.122 | 22.726 | 58,09% |
Toelichting Titel 3 Europese dienstenrichtlijn
De leges in het kader van de Europese dienstenrichtlijn vormen een klein onderdeel van de legesverordening. Vanwege de maatschappelijke betekenis ervan is dit niet kostendekkend. Het grootste deel van de baten bestond voorheen uit de leges voor de evenementenvergunningen.